lørdag den 12. august 2017

Sidste måned af det første skoleår

Beklager, at der er gået et stykke tid siden sidste oplæg, men den sidste måned nåede der at ske en del, plus at mine tanker var på at nu fik jeg snart sommerferie. Det var meningen at jeg ville have skrevet i sommerferien omkring den sidste måned, men det nåede jeg heller ikke da jeg jo skulle nå at besøge venner og familie.

Så til at de fleste ved hvad der skete den sidste måned, vil jeg se om jeg kan gøre det kort.
Det jeg vil huske den sidste måned for, er især hvad der skete i løbet af ca. en uge.

Det første der skete, var at jeg mødte ind på arbejde, valgte at møde ind kl. 8, selvom jeg først behøvede at møde ind lidt senere. Blev dog så spurgt om jeg ikke kunne passe på det mindste hold, eftersom at der var en som gik rundt ude i bygden med en riffel og var fuld. Senere på dagen fik jeg så at vide, at personen havde prøvet at skyde sig selv men at personen overlevede. Og stødte skam også på personen ca en uge til 14 dage efter episoden. Fa dage efter landede helikopteren så igen foran skolen, dette gør den når der er nået akut. Så det virkede noget skræmmende at den landede så hurtigt igen. Snakkede dog med piloterne for at hører om hvad der så var sket denne her gang. Men denne her gang var det dog en af de bedre begivenheder, da det drejede sig om en fødsel, men grunden til at helikopteren landede foran skolen, og at den kom i utide skyldtes dog at det var en for tidlig fødsel.


Det sidste der skete, ca. indenfor en uge, var at jeg havde fået mulighed for at komme med på lejrskole, hvilket jeg takkede ja til, men det skulle vise sig ikke at være helt uden problemer. Da det skulle vise sig at en af eleverne stak af. Så selvom vi var to lærere og få elever så hvis en elev vil stikke af skal det nok lykkedes. Så da vi fandt ud af at eleven manglede, fandt vi en måde hvorpå vi kunne lede efter eleven, mens vi stadig passede og holdt øje med de andre. Det viste sig så at eleven var gået hjem (ca. en 12 km). Åbenbart af den grund at eleven var sulten, men vi havde rigeligt med mad, og så vidt jeg husker havde vi lige fået frokost.
Udsigt fra hvor vi var på lejrskole


Fik nogle af dem med på en lille aftengåtur

Der blev samlet muslinger, og bagefter spiste vi dem rå. Mere friskt bliver det vist ikke


Ellers gik den sidste tid med at prøve at få rundet nogle ting af med henblik på undervisningen, og undgå at starte noget nyt op, samt at begynde lidt forberedelse for det skoleår som snart starter. Da alt materiale jo skal bestilles og sejles hertil, skal det jo gøres i god tid, så skulle nærmest tænke et helt skoleår frem, da man jo ikke bare lige bestiller bøger i løbet af et skoleår. Jeg kunne også mærke at i løbet af de sidste dage, at jeg så mere og mere frem til at skulle hjem og på ferie. Men da jeg sad i helikopteren, fik jeg også en underlig følelse i kroppen. Og det var nok at nu fløj jeg, velvidende om at jeg først kom tilbage lidt efter en måned. Men kan dog afsløre at da jeg kom tilbage hertil bygden, nød jeg det, og syntes det var skønt at være tilbage ved mine ting, og alle har sagt hej til mig, og har spurgt om jeg har haft en god ferie, så starten på mit andet år her i Tiniteqilaaq starter meget godt.
Der kunne komme forsyninger igen, så lige inden jeg tog afsted på sommerferie var der frugt og grønt i butikken igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar